بخشی از متن:کاربرد هنردرمانی به ویژه روی کودکان استثنائی،
مارا واداشت تا به جستجو و کنجکاوی در این زمینه بپردازیم. هنر درمانی جنبه
های مختلفی دارد: موسیقی درمانی، نقاشی درمانی، دراماتراپی، قصه درمانی،
شعر درمانی و ...
که دراینجا، به تمام جنبه های هنر درمانی نپرداخته
ایم، بلکه تنها روی شاخه هایی از آن که احتمال می رفت قابل فهم تر و
کاربردی تر باشد ، کار نموده و مطالبی بسیار مختصر گرد آورده ایم .
هنر ،
مفهوم وسیع و پر رمز و رازی دارد . جنبه ای از تعریف هنر ، آسمانی و ذهنی
است مانند احساسات و افکار خوب داشتن ، عاشق بودن و ... و جنبه ای از آن
نِیز عینی و قابل لمس است مانند : مهارت در ساختن چیزی ، شعر خوبی نوشتن ،
صدای دلنوازی داشتن ، و ... اما مهم تر آنکه از طریق زبان هنر می توان
دیگران را درک کرد .
هنر درمانی به عنوان ابزاری برای روان درمانی ، در
واقع تلاشی سازمان یافته جهت کمک به افراد است تا ارتباط سازگارانه بهتری
بین خود و جهان بیرون پیدا کنند .
در هنردرمانی ، کلامی ساختن چیزی که
غیر کلامی است یا هوشیار سازی آنچه ناهوشیار است ، یکی از جالب ترین و بدیع
ترین فعالیتهای هنردرمانگر محسوب می شود .
کاربرد بالینی هنر درمانی
دربرگیرنده کودکان و بزرگسالان بستری در بیمارستان و افراد روان نژند و
روان پریشی که داوطلبانه در پی مداوای روان درمانی هستند ، افراد زندانی ،
عقب ماندگان ذهنی ، کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری ، زوجین مشکل دار،
خانواده ها و افرادی که علائمی از ناراحتیهای هیجانی ناشی از بیماریهای
جسمی مانند : بیماریهای مزمن ، سرطان ، آسم ، دیابت و مشکلات عصبی دارند ،
می باشد .
یکی از راه های پی بردن به مشکلات کودکان ، استفاده از ترسیم
نقاشی در آنهاست . نقاشی بیان کننده احساسات و شخصیت کودکان است و باعث
پرورش خلاقیت آنها می شود نقاشی زبان آزاد کودک است . کودک نیازمند گفتگو
است اما چون تسلط کافی به زبان الفبائی و گفتاری ندارد ، آگاهانه و به طور
غیر مستقیم از طریق هنر به ویژه نقاشی ، ویژگیهای شخصیتی و تمایلات درونی ،
ناکامیها و فشارهای خود را آشکار می نماید .
اکثر قریب به اتفاق مردم
از نوشتن لذت نمی برند و آنرا تکلیفی سخت و پیچیده می دانند ، در حالیکه
نویسندگی یکی از مؤثرترین وسیله ها جهت بیان عقاید و مشکلات و رفع تألمات
روحی می باشد .در این میان نوشتن خاطرات روزمره یکی از روشهایی است که می
تواند به عنوان هنری جهت کمک به بیماران دچار افسردگی استفاده گردد .
قصه
گویی برای انتقال غیر مستقیم پیامهای مهم درباره نحوه یادگیری رفتار
سازگارانه در یک زمینه اجتماعی است . ادبیات کودکان منبع غنی و ابزار
آموزشی مؤثر و خلاقی است که از طریق آن می توان مهارتهای مختلفی از قبیل
مهارتهای اجتماعی ، مهارت حل مسأله ، مهارت خودآگاهی را به کودکان آموخت .
موسیقی
به عنوان پدیده ای که به گونه ای باعث آرامش و تنش زدائی انسان می شود ،
زمینه ای به قدمت خود انسان دارد .موسیقی درمانی به معنای استفاده از
موسیقی برای توانبخشی تمامی بیماران جسمی و روانی است . رکن ریتمیک موسیقی
می تواند برای تسهیل بهبود ریتم رفتار افراد مورد استفاده قرار گیرد (
مانند : دامنه حرکت ، سرعت تعلیم ، تنفس کردن و ...) .
تأثیر موسیقی
درتعدیل رفتار کودکان کم توان ذهنی مؤثر بوده است . می توان از حرکات
ریتمیک و موزیکال ، مهارت در هماهنگی های حرکتی آنها را بهبود بخشید .
آگاهی از اندامهای بدن و مفاهیم مربوط به جهت یابی را می توان با رقص و
انجام آوازها تقویت کرد . ضمناٌ آنها با شرکت در فعالیتهای گروهی موسیقی می
توانند رفتارهای اجتماعی مناسب را آموخته و مهارتهائی را در همکاری گروهی
به دست آورند .
-
محتوای فایل دانلودی:
حاوی فایل ورد قابل ویرایش